Saturday 14 February 2015

Kenali Hip-Hop


Assalamualaikum ! , 

Harini saye na bincangkan pasal Hip-Hop ! Hope terhiburr :D

Tarian hip-hop merujuk kepada gaya tarian jalanan terutamanya dilakukan untuk hip-hop muzik atau yang telah berkembang sebagai sebahagian daripada budaya hip-hop. Ia termasuk pelbagai gaya terutamanya pecah, mengunci, dan pop yang ditubuhkan pada 1970-an dan dipopularkan oleh krew tarian di Amerika Syarikat. Pertunjukan televisyen Soul Train dan pecah masuk tahun 1980-an filem ', Beat Street, dan Gaya Wild dipamerkan ini krew dan gaya tarian di peringkat awal; oleh itu, memberi pendedahan arus perdana hip-hop. Industri tarian balas dengan, versi berasaskan studio-komersil hip-hop-kadang-kadang dipanggil "gaya baru" -dan yang hip-hop gaya dipengaruhi tarian jazz dipanggil "jazz-funk". Penari klasik dilatih dibangunkan ini gaya studio untuk mewujudkan koreografi daripada tarian hip-hop yang telah dijalankan di jalan. Oleh kerana perkembangan ini, tarian hip-hop yang diamalkan di kedua-dua studio tarian dan ruang luar.

Pengkomersilan tarian hip-hop terus ke dalam tahun 1990-an dan 2000-an dengan pengeluaran beberapa rancangan televisyen lain dan filem seperti Grind ini, Planet B-Boy, Rize, StreetDance 3D, Amerika Best Dance Crew, Saigon Electric, filem Langkah Up yang siri, dan The LXD, satu siri web. Walaupun tarian itu ditubuhkan dalam hiburan, termasuk perwakilan ringan dalam teater, ia mengekalkan kehadiran yang kuat di kawasan bandar yang telah membawa kepada penciptaan derivatif tarian jalanan Memphis jookin, rumput, jerkin ', dan krumping.

1980-an filem, rancangan televisyen, dan internet telah menyumbang kepada memperkenalkan tarian hip-hop di luar Amerika Syarikat. Sejak terdedah, peluang pendidikan dan pertandingan tarian telah membantu mengekalkan kehadirannya di seluruh dunia. Eropah menjadi tuan rumah beberapa pertandingan hip-hop antarabangsa seperti UK Kejohanan B-Boy, Juste Debout, dan EuroBattle. Australia menjadi tuan rumah pertandingan berasaskan pasukan yang dipanggil World Keluhuran medan pertempuran dan Jepun menjadi tuan rumah pertandingan dua ke dua dipanggil Dunia Tarian Colosseum.
Apa yang membezakan hip-hop dari bentuk-bentuk tarian adalah bahawa ia sering "gaya bebas" (improvisational) dalam alam semula jadi dan tarian hip-hop krew sering melibatkan diri dalam pertandingan-colloquially tarian gaya bebas dirujuk sebagai "pertempuran". Kru, freestyling, dan pertempuran adalah pengecam gaya ini. Tarian hip-hop boleh menjadi satu bentuk hiburan atau hobi. Ia juga boleh menjadi satu cara untuk kekal aktif dalam tarian berdaya saing dan cara untuk membuat hidup dengan menari secara profesional.

Salah satu hip-hop dari Malaysia iaitu ElecoldXHot , Meh admin bgi video dance mereka ketika mereka berada di dalam tour , Hip-Hop International ! Mereka merangkul pingat gangsa ! Tahniah ! Pada tahun 2014 , mereka mencuba nasib lagii , namun keputusan belom diberitahu !





Sekian , Terima Kasih ! :D